Når vi snakker om våre klimagassutslipp, er det direkte utslipp innenfor landets grenser vi vanligvis sikter til, og som det finnes tall for fra Statistisk Sentralbyrå. Men hva med utslipp andre steder i verden, fra alle de varene vi kjøper og forbruker? Det er en viktig del av vårt klimafotavtrykk, – og det er stort, har Miljødirektoratet regnet ut!
Aktuelt
Skjebnedag for havbunnen
Til tross for massiv kritikk går Norge videre med gruvedrift-planer på havbunnen. Tirsdag sto miljøbevegelsen samlet utenfor Stortinget der voteringen fant sted. Det var kaldt i lufta, men oppmøtet var godt, og det varmet at aktivister fra Frankrike hadde tatt turen for å fortelle at 500.000 mennesker verden over har signert et protest-opprop.
Natur og klima
Naturvern er et svært viktig klimatiltak. Hvis vi tredobler dagens verna arealer i Norge, kan vi få i både pose og sekk, forklarer forskerne Carlo Aall og Sigmund Hågvar. Vår nye klima- og miljøminister har mange muligheter, hvis han vil bruke dem! – Han kan begynne med å gjennomføre et forbud mot alle former for nedbygging av myr.
Stopp!
I en billedreportasje som har rystet mange forteller nrk.no om hvordan Norge ofrer tusenvis av naturområder. Utbyggingsinteressene vinner fram, bit for bit, stort og smått: boliger, hyttefelt, næringsområder, veier, kraftverk. – I hvor stor grad er det resultat av en villet politikk? Hvordan skal vi klare å snu og stoppe disse ødeleggelsene?
Lunsj og lyrikk
Er du i Oslo sentrum i slutten av januar? Har du lyst å oppleve diktarar, skodespelarar og musikarar som slår eit slag i kampen mot den globale oppvarminga og for eit grønt mentalitetsskifte? Då må du passe på å få med deg dei populære formiddagsarrangementa på Det Norske Teatret – i samarbeid med Besteforeldrenes klimaaksjon.
Samferdsel for framtida
Denne våren legger regjeringa fram Nasjonal transportplan 2025–2036. I den anledning har BKA gitt ut et hefte med artikler om samferdsel. Den overdrevne satsinga på motorveier må bremses og nedskaleres. Veksten i biltrafikken kan ikke fortsette, mener Besteforeldrene. Jernbanetilbudet må i stedet bli mye bedre enn dagens.
Nattoget til Køben
Fram til år 2000 kunne du sove deg gjennom Sverige og våkne i den danske hovedstaden. Denne muligheten vil danskene ha tilbake. Mens regjeringa her hjemme synes det blir for dyrt, og nøler. Nå har BKA sendt et brev til samferdselsministeren, der vi viser til togløftene i Hurdalsplattformen, og ber om en mer positiv norsk respons.
Les mer
Kongens håp
Det gjorde inntrykk på oss alle når Kongen i sin nyttårstale valgte å etterlyse en mer ansvarlig klimapolitikk: «Jeg deler de unges bekymring, og deres utålmodighet. Håpet er at de nye målene verdens ledere har satt må bli fulgt av handling. Vi trenger nå alles utålmodighet før tiden renner ut for oss. Dette kan jeg ikke få uttrykt sterkt nok.»
Troen og håbet
Pessimisterne er dog de reneste tåber
– de tror på det modsatte af, hva de håber.
Nej, de optimister, som livet beror på,
er dem, som tør håbe på noget, de tror på.
– Piet Hein
Nattoget – hva nå?
For oss som liker lange reiser med tog er det nedslående å se hvordan ting har utvikla seg over noen tiår. Ikke bare har arbeidet med å gi oss raskere togforbindelser stagnert. Det er blitt tungvint med oppsplitting på flere aktører. Ikke minst har vi fått et dårligere og dyrere tilbud hva gjelder nattog. Og enda dårligere skal det bli.