Besteforeldreaktivist Brita Helleborg har nylig vært på biltur fra hjembyen Porsgrunn til Barnens Ø nær Stockholm, tur og retur på en langhelg. Det er 650 km hver veg. Med 0,5 liter diesel per mil blir det 65 liter diesel på hele turen. Det slippes ut 2,66 kg CO2 per liter diesel. Det blir til sammen 172,9 kg CO2. Med 5 personer i bilen blir det 34,56 kg CO2 per person. – Bør jeg har dårlig samvittighet for det, og hva gjør jeg i så fall med det? lurer hun på.
Aktuelt
Redaktør på tynn is
At den nystarta nettavisen Resett har trukket til seg en gjeng med klimafornektere, er som ventet. Mer overraskende er det at redaktøren Helge Lurås selv viser seg å tilhøre dette miljøet, sier Halfdan Wiik, tidligere leder i Besteforeldreaksjonen. I et leserinnlegg går han i rette med påstanden om at global oppvarming har stått stille siden 1998. – At en ansvarlig redaktør kolporterer slike faktafeil som bare er egna til å forvirre folk, er svært skuffende, synes han.
Det lykkelige valg
Mange depper etter stortingsvalget, og frykter at regjeringens svake klimapolitikk vil holde fram, med støtte fra Ap. Besteforeldreaktivist i Trondheim Otto Martens, ser annerledes på det. I Adressa skriver han at resultatet av årets stortingsvalg er det beste som kunne hende fra et miljø- og klimasynspunkt, og for demokratiet vårt. De små grønne partiene er som aldri før i en posisjon til å korrigere de store klimasinkene – og gi dem et solid spark på leggen når det trengs!
Testamente før den siste olje
Hvis Ap og Høyre går sammen om å åpne Lofoten for oljeleting, kan Jonas Gahr Støre og Erna Solberg begynne på et politisk testamente, skriver Dagbladets kommentator Geir Ramnefjell. Det vil lyde omtrent slik: «Vi bekrefter herved, i vitners nærvær, at vi skriver dette av fri vilje og at vi er ved våre fulle fem. Som statsminister og leder for det største opposisjonspartiet har vi valgt å skrive dette i fellesskap. Det kan betraktes som et forlik, en god norsk tradisjon.»
Jernbanekampanje må videreføres
Nasjonal Transportplan har som mål å redusere klimagassutslippene. Men det er en ren papirformulering, mener Otto Martens. I virkeligheten er det en motorveiplan som vil øke utslippene og forhindre satsing på klimavennlige alternativer. Mest påfallende er manglende forståelse av jernbanens muligheter, som ryggraden i transportnettet og grunnlag for næringsutvikling i lavutslippssamfunnet. Saken kommer opp på Besteforeldreaksjonens landsmøte neste helg.
Den selvdestruktive veksten
Filosofen Arne Johan Vetlesen er en av de viktigste stemmer i samtidsdebatten, sterkt opptatt av global oppvarming og av grensene for vekst. Nå kan du høre ham lese sitt essay om «krisenes tidsalder» på NRK P2. «Det som fremstilles som en vidunderlig ny verden vil i realiteten være et økologisk mareritt – en allerede hardt prøvet og utpint klode fylt av nytelsesorienterte ‘skal ha, skal ha’- mennesker som betrakter alt som har med smerte, motstand og grenser å gjøre som meningsløst.»
– Ikke vær generasjonsegoist!
Natur og Ungdom-aktivist Ragnhild Haarstad er for ung til å delta på valgdagen. Derfor appellerer hun så sterkt hun kan til dem som får lov å gå til stemmeurnene: Ikke tenk på deg selv og dine egne interesser! Stem på framtida og for oss som skal leve her i framtida! Ikke gi din stemme til store partier som tar så altfor lett på klimalovnadene de ga i Paris. «Våre folkevalgte har avgitt et løfte, og bryter det helt bevisst», skriver hun i et avisinnlegg i anledning valgdagen.
Dueller ble til dialog
«Det var vellykket å invitere to eller tre partier til å debattere ulike sider av klimasaken. Duellene har vært saklige og kunne bli til en konstruktiv dialog.» Slik oppsummerer Linda Parr, leder for Oslo og omegn lokallag, arrangementene som Besteforeldrenes klimaaksjon har hatt utenfor Nationaltheatret stasjon i forbindelse med valget. – Klima er jo blitt en viktig sak i valgkampen, og Besteforeldreaksjonen og andre miljøorganisasjoner har uten tvil bidratt til dette.
Brøler ved åpning av oljefelt
Teknisk Ukeblad avslører i dag at Oljedirektoratet gjorde en gigantisk regnefeil da de i 2012 utarbeidet bakgrunnsmateriale for den omstridte 23. konsesjonsrunde. I konsekvensutredningen Stortinget fikk, ble inntektene fra Barentshavet Sørøst anslått å være 130 milliarder kroner høyere enn det grunnlagsmaterialet tilsa. Oljedirektoratet har innrømmet feilen. Forklaringen er at det ble gjort en manuell feil i et regneark! Se omtale av saken på Teknisk Ukeblads nettsider.
– Verden trenger pådrivere
Haugesunds Avis 6.9: Norge er et land med ansvar og muligheter for å gå foran, skriver Besteforeldreaksjonen på Haugalandet i åpent brev til stortingskandidatene. «Det er sterke etiske grunner til det. Hvis intet land går foran og gjennomfører klimatiltak før andre er med, blir resultatet en tragedie som rammer oss alle. Fortsatt satsing på olje og gass er farlig politikk, både klimamessig og økonomisk. Samtidig har mulighetene for et grønt skifte aldri vært større.»