Nord-Norgebanen: en hastesak for klimaet og landet
Besteforeldrenes klimaaksjon i Troms inviterer til åpent møte for å dele viktige perspektiver
Innledning ved Thor Bjørlo i Norsk Bane AS, sekretær for lyntogfora i fem fylker.
Deretter åpnes det for spørsmål og åpen debatt.
Hvorfor er moderne og rask Nord-Norgebane viktig for landsdelen og landet?
- Norge skal være klimanøytralt innen 2050. Det haster med en effektiv, klima- og miljøvennlig jernbane – med langt høyere kapasitet og mindre arealbruk enn firefelts motorveier.
- Lange avstander gjør at Nord-Norge vil rammes ekstra hardt av mangel på klimanøytral jernbane. EU vil bl.a. øke veiavgifter drastisk pga. utslipp til luft, jord, vann, støy, ulykker mm.
- Folketallet i Nord-Norge sank med 2 620 innbyggere i 2020 og 2021. Prognosene viser svak befolkningsutvikling fram mot 2050. Moderne jernbane kan bidra til å snu denne trenden.
- Høyhastighetsbaner for opp mot 300 km/t vil gi reisetider rundt 6 ½ time Oslo–Tromsø, 2:15 timer Mo i Rana–Tromsø, 2 timer Bodø–Tromsø og 1:20 timer Sortland–Tromsø, samt godstog fra Nord-Norge til Oslo på 12 – 14 timer, og på et døgn til hovedmarkedene i Europa.
- En moderne Nord-Norgebane kan redusere klimautslipp med 1 – 2 millioner tonn CO2 årlig.
- En bane med høy nok fart til å være konkurransekraftig i forhold til fly og vei gir større nytte, marked, inntekt, klimaeffekt og mulighet for realisering.
De pågående KVU-utredningene ser ikke ut til å ta opp i seg de effektene en rask høyhastighetsbane vil ha. Vi frykter derfor at de vil vise dårligere resultat for Nord-Norgebanen enn ellers mulig.
Dette er en hastesak – i dobbel forstand: Klimaet venter ikke. Vi trenger høy fart nå; for Nord-Norgebanen – og på Nord-Norgebanen!
Velkommen til en innholdsrik kveld!