Det kan likevel bli bybane i Grenland. Ingen er mer glad for det – og ingen har stått mer på for det, enn Torstein Fjeld. Han er gammel aktivist i både Naturvernforbundet og BKA. Det har vært vanskelig å trenge gjennom lydmuren av mer veier og biltrafikk, sier han til avisa Varden. – Men nå opplever jeg en gryende forståelse.
Kombibane
Det er snart 30 år siden idéen ble født om en bybane mellom Skien og Porsgrunn. Det dreier seg om en såkalt kombibane der sporvognene benytter både dagens jernbanespor og kjører på nye trikkespor gjennom bysenteret. Utbyggingen blir nå en god del rimeligere enn tidligere antatt, og det er dette som igjen har aktualisert bybanesaken – som også støttes av lokale industriinteresser, LO og flere andre.
– Det er et kjempeprosjekt, som vil løfte Grenland mer enn noe annet samferdselsprosjekt, sier Torstein Fjeld til Varden. – Bare se hva bybanen har gjort for Bergen! Det samme vil skje i Grenland, bare i en litt mindre målestokk. Han viser til økende biltrafikk og kork. En bybane vil få bilistene bort fra asfalten, inn i vognene og over på skinner. – Det hjelper heller ikke med elbiler. De står like mye i kø som en bensinbil, legger han til.
Ny giv for bybaner
I Bergen som Torstein Fjeld viser til, ble bybanens første byggetrinn åpnet i 2010. Tross mange negative spådommer er det blitt en stor suksess. Vognene tar opptil 280 passasjerer. Fra og 2014 til 2019 doblet antallet påstigninger seg fra 9,4 til 18,7 millioner. På noen dager var det opp til 60 000 påstigninger pr dag. Også Stavanger planla bybane, men bestemte med knappest mulig flertall å velge bussvei i stedet. Man trodde og mente at det ville bli mye billigere. Nå har den stipulerte prisen flerdoblet seg og kommer opp i mer enn 14 milliarder kroner. Maksimal hastighet for bussene blir 50 km/t, mot 70 km/t for bybanen i Bergen.
– Moderne bybaner er det suverent beste, mest energi- og arealeffektive, og mest menneskevennlige alternativ for persontransport. Hvis vi nå lykkes i Grenland, har jeg håp om at det kan bli en ny giv flere steder i landet, sier Torstein Fjeld. – Det gjelder Oslo og Trondheim, selvsagt, men også mindre byer kan ligge godt til rette. Ålesund–Spjelkavik er et eksempel, Fredrikstad–Sarpsborg et annet.
Gledelig melding! Godt jobbet! Jeg håper at ordet «kan» i meldingen snart vil bli byttet ut med «skal».
Dette er strålede og viser at man jobber godt i Grenland med Torstein som en frontmann. Oppslaget kommer også å legges ut på For Jernbanes webside.
Dette er viktig der lokaltog ikke kommer, her kunne slik bane fredrik. – sarp. være del av ringstrekningen oslo moss sarp. mysen oslo, Men dessverre måtte man ha noe spesielle vgner.om oslo – moss og oslo mysen skulle kjøres. Det er kapasditetsproblemr der.
Viktig at dette billetmessig korrespondaansmessig blir regnet fullt ut som del av jernbanenettet.h
Bybaneløsninger er viktig for fremtidens byutvikling.
Dette er kjempegode nyheter, og nå må de som bestemmer i Grenland bare si JA til konseptet. Flott, Torstein, og lykke til!
P.S.
Jeg reiser ofte med Bybanen i Bergen og syns at den er helt super!
Godt og utrettelig jobba! Kjøper man seg en bil så har man et rullende argumet for motorvegbygging. Vil man ha mer av transportene på skinner, må man jobbe mye mer.