I anledning grunnlovsjubileet har Unesco-komiteen gitt støtte til en folder laget av Miljøagentene og Besteforeldreaksjonen om § 110b, miljøparagrafen, den som skal sikre oss og etterslekten rett til et bærekraftig miljø. Vi har spurt prosjektleder Mette Newth om hun er i rute. – Veldig i rute! svarer den erfarne ungdomsbokforfatteren. Med på laget har hun miljøagenter og jussprofessorer, Barneombudet og flere andre. På Verdens miljødag, 5. juni, skal folderen overrekkes til politikerne på Stortinget, med mange barn og voksne på plass. Dagen skal markeres flere steder, og folderen skal spres til skoleklasser over det ganske land!
Med rett til å forstå
Barn har rettigheter, men ikke makt. Mette Newth framhever at Norge er et av få framsynte land i verden som har slått fast i konstitusjonen at etterkommerne våre har samme rett til en sunn og mangfoldig natur som oss. Loven forplikter dessuten norske myndigheter til handling. § 110b kan norske barn være stolte av, sier hun, – men husk: Det er voksne som har makt til å sørge for at miljøparagrafens fine ord blir til nødvendig handling. Det betyr å jobbe hardere for å bevisstgjøre velgere om at de må bruke stemmeretten til å stille klare klimakrav til politikere.
Vi må ikke skjule for barn hva som kan bli deres klimaframtid, men bidra til handlingsorientert optimisme. Det er vår plikt som ansvarsfulle borgere, og det viser at vi eldre ikke vil være med på å la kommende generasjoner betale for våre klimasynder.
Hva har vært de største utfordringene så langt i dette arbeidet, synes du?
Det er aldri lett å skrive for barn, sier Newth. Her gjelder det å formidle et viktig budskap – som er pakket i et alderdommelig språk og juridiske tvetydigheter –, over i et klart og lettfattelig språk. Kunsten var å holde språket levende gjennom mange runder med kritikere og konsulenter i alle aldre. Vi har alle meninger om hva barn forstår. Men dette er jeg vant med. Etter mer enn førti års erfaring med å skrive til barn og ungdom, er fortsatt den største utfordringen å få voksne til å skjønne at tekster barn leser ikke er forbudt for voksne. Jeg føler meg sikker på at også mange voksne vil få en aha-opplevelse av å lese folderen vår.
Du har selv bakgrunn fra formgiving, i tillegg til at du er forfatter. Hva betyr god grafisk design for prosjektet?
God formgivning er alfa og omega for et budskap. Slik har det alltid vært, tenk på middelalderens billedrike bibler, eller hulemaleriene for den saks skyld. Vi leser så mye mer enn bokstaver. Ingvild Wollstad kan sine og våre saker godt. Hun er Miljøagentene og Naturvernforbundets dyktige designer, i tillegg tilpasser hun naturligvis designen resirkulert papir.
Hvorfor tror du Unesco har valgt å støtte dette tiltaket?
Fordi det er godt, selvsagt! Selvskryt til side: Unesco har fokus på demokratiutvikling og ytrings- og informasjonsrett, og vi viste dem et sentralt område i den norske grunnloven som samfunnet så og si har forbigått i stillhet. Vi bør være stolte av å feste UNESCO-logoen på vår folder. Ikke glem at mange der gjerne hadde sett Lofoten og Vesterålen på verdensarvlista. Da hadde det blitt litt vanskeligere å bore i vei, tenker jeg..
Folderen skal lanseres på Verdens miljødag, 5. juni. Men Mette Newth ber alle Besteforeldre og Miljøagenter og deres foresatte huske at folderen ikke er datostemplet for denne dagen. Deretter skal sskal den brukes på stand og i skolen, i biblioteket og på eldresenteret for den saks skyld. For dette er loven – vår og naturens lov. Den skal inspirere oss, og den skal håndheves. 5 juni har vi bare så vidt begynt!
Heia Miljøagentene og Besteforeldreaksjonen. Denne folderen blir kjempebra. Jeg har lenge vært på jakt etter stoff som er knytta opp til Grunnlovens § 110 b. Hvordan vi kan ta i bruk denne viktige paragrafen som skal sikre oss og etterslekten et bærekraftig mljø. Og tilgang til uberørt natur og opplevelser. Som billedkunstner og lærer og arbeider jeg ofte for Den kulturelle skolesekken og forrige uke arrangerte jeg maleverksted for 5 og 6 klassinger her i BrasøyGalleriet Kunst- og Kulturverksted. (Brasly på Helgeland) :
» Jorda vår Mor – Solen vår Far »
Opplegget er sterkt inspirert av Nils-Aslak Valkepaa – som i hele sitt mangfoldige kunstnersksap var inspirert av naturen – og hadde en helt spesiell omtanke for den.
Jeg har i mitt opplegg tatt utg. pkt. i den generelle delen av læreplanen: Det miljøbevisste mennesket, og ønsker nå også å fokusere på § 110 b i Grunnloven. Gleder meg til folderen lanseres 5. juni.
Tone Toft, Brasøy