
Planene for det gigantiske motorveiprosjektet Hordfast bør skrotes for godt, og det ikke bare av miljøhensyn, mener Gaute Baarøy. Han er veiplanlegger og sier det er tid for å legge bort visjonen om å binde ihop Vestlandet med massiv daglig personbilpendling. – Det er en foreldet tanke og ingen god og ønskelig samfunnsutvikling.
FAKTA om Hordfast: Skal gjøre veien mellom Bergen og Stavanger ferjefri. Flere ferjestrekninger i Sunnhordland skal bli erstattet med bru og motorvei. Blir regnet som samfunnsmessig lønnsomt fordi reisetida mellom Stord og Bergen blir korta ned med inntil 60 minutter, og fordi prognosene viser en femdobling av biltrafikken. Den 5,5 km lange flytebrua over Bjørnafjorden vil bli verdens lengste i sitt slag. Prislapp: 50 milliarder kroner.
Gaute Baarøy er sivilingeniør og jobber til daglig som konsulent med areal- og veiplanlegging. Han er også vararepresentant for Arbeiderpartiet i bystyret i Bergen. Vi treffer ham på Café Opera på Engen, for å bli bedre kjent med ham – etter at han nylig skreiv en kronikk i Bergensavisen med mer grunnleggende kritikk av Hordfast-planene enn det som er vanlig. – Jeg deler bekymringen for de store naturinngrepene og for økte utslipp av klimagasser. Men dessuten mener jeg at vi må stille spørsmål ved premisset for og hensikten med hele prosjektet. Mange politikere og planleggere tar for gitt at raskere veitrafikk og mer matpakkependling gir oss et samfunn med større dynamikk og vekstkraft. Jeg tror det er på høg tid å tenke nytt!
«Selve ideen med Hordfast er å skape mer biltrafikk, og mange flere skal reise mye lengre. Betydelig økt pendling medfører at flere folk bosetter seg mindre sentralt, noe som igjen fører til lengre transportavstander for flere. Det vil presse seg frem økt aktivitet langs motorveikorridorene, med næringsområder, kjøpesentre og ny boligbebyggelse. Altså på sikt en massiv byspredning.» Fra kronikk Bergensavisen 02.02.25
Hordfast kom ikke med da regjeringa i fjor la fram Nasjonal Transportplan 2025–36. Likevel fortsetter arbeidet med en reguleringsplan, dels fordi det alt er brukt to milliarder kroner på planene, dels fordi enkelte veiplanleggere i Statens Vegvesen nok er forelska i slike gigantprosjekter, og dels fordi Høyre og FrP har signalisert at de vil kjøre Hordfast fram i køen hvis de får muligheten. Gaute Baarøy synes det er mangel på respekt både for natur og penger. – For 50 milliarder kunne vi både få løst de store trafikkproblemene på E39 i Nordhordland, og vi kunne få gjort mye fornuftig med videreutvikling av bybanen i Bergen.
«Hvorfor skal vi legge opp til at tusenvis av stordinger og haugalendinger skal dagpendle til Bergen med sine personbiler? Vil det ikke være mer samfunnsnyttig og miljøvennlig å bygge ut et kapasitetssterkt bybanenett i Bergen, med gode tog- og bussforbindelser til pendleromlandet? Vi kan ha glimrende samarbeid på kryss og tvers på Vestlandet uten at naturødeleggende motorveier må binde oss sammen i alle retninger.» Fra kronikk Bergensavisen 02.02.25
– Og hvordan blir tanker som dette, fra en vara til bystyret, mottatt i det store Arbeiderpartiet i Bergen? Det bryter jo med mye av vanetenkninga, gjør det ikke?
– Kanskje ikke så mye som du skulle tro. Du må huske at det forrige byrådet i Bergen, med Ap i spissen, kom med en høringsuttalelse til Nasjonal Transportplan, der de fastslo at Hordfast-planene ikke er forenlig med hensynet til natur og biologisk mangfold, kulturlandskap og klimagassutslipp. Framtida ligger ikke i gigantiske veier og massiv nedbygging. Det finnes gode alternativer, og vi ser at ting er i endring: Jeg har sammen med andre lokale AP-folk over tid spilt inn at veinormalene må endres for å gi færre naturinngrep og rimeligere vei. Resultater er at regjeringen har endret veinormalen for å spare miljøet. Det betyr lavere fartsgrenser, flere nye veier med 2/3 felt (i stedet for 4), mer gjenbruk av eksisterende veier, mindre naturinngrep, mindre skader på matjord – og mer vei for pengene.
– Men vi er ikke i mål, det er klart. Så det er bare for dere i Besteforeldrenes klimaaksjon å være aktive når vi i løpet av året får en arealplan for Hordfast som skal ut på høring! Grasrota bør bli hørt, og vil bli hørt, tror jeg!
Hordfast er en del av det overordnede veiprosjektet Ferjefri E 39,som skal fjerne alle ferjestrekninger mellom Kristiansand og Trondheim.
Arbeidet er alt i gang.Rogfast som det heter i Rogaland,skal knytte Stavangerregionen og Haugesundsområdet tettere sammen med verdens lengste undersjøiske veitunnel.
Statens vegvesen er veldig glad i slike gigantprosjekter.Hva skjer hvis Ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim blir realisert? Vil Statens vegvesen da gå i gang med å asfaltere hele Nordsjøen eller bygge undersjøiske veitunneler til England og kontinentet?
Dette er logisk og bærekraftig tenkning. Vi må slutte å tenke at alt skal gå fortere og fortere. Vi må ta vare på folk , og legge inn pauser. Det går å skape infrastruktur og gode liv der vi bor. Det er i lokalt og på møteplasser( som jo fergene er),samhold og felleskap skapes og utvikles, ikke i biler som farter fram og tilbake uten pauser. Der er nok av plasser å putte milliardene.
Takk for et godt intervju!
Men historien er begredelig.
I sommer kunne vi feire som eneste lyspunkt i Nasjonal transportplan, at Hordfast var skrinlagt. Nå er det tydelig at Statens Vegvesen ikke bryr seg. Vi kan heller ikke forvente at Samferdselsministeren vil gripe inn.
Jeg har dessverre heller ikke forventninger om at BKA vil bli hørt i en høringsuttalelse slik Baarøy håper,
Håper jeg tar feil.