Tom Potter: Bybanen – forbilde for mange nye systemer i Norden
Bybanen åpnet første byggetrinn i 2010 (Nesttun) med forlengelser i 2013 (Lagunen), 2016 (Flyplassen) og 2022 (Fyllingsdalen). Det var en kjempesuksess fra dag én, og mange andre byer i Norden var inspirert av Bybanens suksess. Odense, Aarhus og Københaven har bygget eller planlegger nye systemer. Det samme gjelder Tampere, Vantaa og Turku. Oslo og Trondheim sammenligner deres systemer med Bybanen mht. kvalitet og reisetid. Foredraget vil også ta for seg litt om Bybanen til Åsane og Laksevåg.
Thomas J. Potter er sivilingeniør opprinnelig fra USA, bosatt i Bergen siden 1987. Utdannelse fra MIT og University of Pennsylvania med fokus på jernbane- og kollektivtransport. Har vært sentral i arbeidet med Bybanen i flere tiår, som ansatt i både kommunen og fylkeskommunen, og i Vestnorsk Plangruppe/Norconsult. Begynte ved Bybanekontoret som teknisk sjef i 2001. Arbeidet med planlegging, prosjektering, bygging og driftsstart av Bybanen i 2010. I Norconsult fra 2012, som rådgiver til prosjekter med planlegging, drift og vedlikehold av kollektivtransportsystemer, og spesielt skinnebaserte systemer og elektriske busser (inkl. trolleybuss). Rådgiver til nye bybanesystemer i Danmark, Sverige, Finland og Kanada. Vognfører og styremedlem hos Bergens Elektriske Sporvei – Museumstrikken.
Arrangør: Besteforeldrenes klimaaksjon. Alle interesserte er hjertelig velkommen!