Bestemødre mot fly-feiring

tromsø fly 1

I dag 3. september var det opning av ny flyterminal i Tromsø, med stor feiring og samferdselsminister Nygård til stades. Flytrafikken til og frå Tromsø aukar dramatisk, og det er forslag om utviding av flyplassen. Det ingen av dei feirande nemnde, var at dette har konsekvensar for klima. – Heilt til ei gruppe BKA-aktivistar uventa dukka opp!

Noreg har dei tredje største klimautsleppa frå flytrafikk per person i verda, fortel Ingunn Elstad, som er leiar av BKA Troms. – Og Tromsø–Oslo er faktisk strekninga i landet med størst utslepp av klimagassar frå fly. Det er både fordi vi ikkje har tog, fordi turismen veks så voldsomt – og fordi mange av oss har eit overforbruk av flyreiser vi må tenke over.
– Dagens aksjon mot endå meir klimaskadeleg flytrafikk, og for bygging av Nord-Norgebanen, var ei spontan markering fra vår side. Men vi vart tatt vennleg imot då vi kom med plakatane våre, og samferdselsministeren høyrde på det vi hadde å seie. Når det galdt jernbanesaka, sa han at konsekvensutredninga ikkje nødvendigvis var så viktig, og bekrefta at ingen beslutningar er fatta. Nygård sa vidare sa at turismen var ikkje hans departement, og at klimautsleppa frå flytrafikken ville bli borte med nye flytypar med biodrivstoff og elektrisitet om ca. ti år. Vi fekk kanskje inntrykk av at han sjølv ikkje var så overbevist …

Dette var ein vellykka aksjon. Vi fekk fram våre saker og synspunkt, slik ein kan sjå også i reportasjen på Nordnytt i kveld: Distriktsnyheter


Spre klimavett,
del denne saken!

3 kommentarer

  1. Jarle Sylta | 04.09.2024

    Det er ikke bare i Tromsø at man tar av når det gjelder utbygging av flyplasser i Norge. Både i nord og sør foreligger det store planer,
    kalt Masterplaner,for slik aktivitet.Det er ikke bare det at man har forelsket seg høy fart og lange reiser, men man går ikke av veien for nedbygging av natur til parkeringsplasser og andre prosjekter i forbindelse med flyplass-
    utvidelser.Slik som på Værnes.Der vil man fylle ut et elveleie selv om det har negative miljøkonsekvenser.
    Lykkeprofeter ,som man finner i alle organisasjoner,forteller oss at alt går bra til slutt.Det gjelder bare å henge med og være positive.Flyene i framtida vil bli gode for miljø og klima.Kanskje vil de gå på luft og kjærlighet.Når det gjelder luftfart, er mantraet som i den gamle schlageren til Sinatra: Come Fly With Me.

  2. Eva Karal | 15.09.2024

    En av hovedoppgavene til Samferdselsminister må være offentlig transport. Den togtraffikken vi har idag er helt uforståelig dårlig, vi er et u-land sammenlignet med andre europeiske land. Er det styring, er det organisering, bevilgninger, er det kulturen, er det kompetanse? Hva om man fikk en arbeidsgruppe fra andre land til å se på alle disse elementene for å fortelle oss hva som er galt med norsk tog? Det kunne gi et grunnlag for å planlegge videre utbygging.

  3. Kjell Erik Onsrud | 01.10.2024

    Man skal selvsagt ikke avvise utviklinga av lav- og nullutslippsfly. Men, det blir også feil av politikerne og bransjen å avvise lyntog med at utslippsfrie fly er rett rundt hjørnet.

    Med fly er det begrensninger med vekt, energitetthet, sikkerhet, at økosystemet ikke kan levere uendelig med biodrivstoff dersom det skal være bærekraftig. Flere viktige formål kan også ha nytte av biodrivstoff slik som jordbruk, skogbruk, bygg og anlegg, forsvar….mm. som ikke er lett å elektrifisere. Dermed er det en konkurranse om biodrivstoffet.

    Tilgang på metaller og mineraler til batteriene samt at det også vil koste energi å gjenvinne dem er også en begrensning

    Se også artikkel på side 4 i «For Jernbane» om batterielektriske fly:
    https://jernbane.no/nyheter/uploads/files/Medlemsblad/2-2021.pdf

    Det bole nylig offentliggjort en rapport om behovet for en 3. rullebane på Gardermoen. Se side 34-35:
    https://www.regjeringen.no/contentassets/5c530bc3d7c84b0f843f05bc8878b09e/no/pdfs/tredje-rullebane.pdf

    Den viser til at det vil ta tid å utvikle og sette i drift lav- og nullutslippsfly, også særlig av hensyn til økonomien i flyselskapene

    En viktig forskjell mellom fly og tog er at jernbanen også dekker områdene den går igjennom med stasjoner og terminaler underveis, mens fly er endepunktstrafikk. Tog har også en mye større kapasitet. Energiforbruket er betydelig lavere og uavhengig av batterier, sjøl om dette kan brukes. Jernbanen er også velegnet for gods. Gods med fly er veldig energikrevende.

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*