Nattog er klimasmart og effektivt og et kjært barn for Besteforeldrenes klimaaksjon. Linda Parr er derfor glad for å kunne fortelle at vi har fått et grundig og hyggelig svar fra samferdselsministeren, på vår henvendelse om nattogforbindelse til København. – Det betyr ikke at vi er enige, men vi er i dialog, og den skal fortsette, sier hun.
Positivt dansk initiativ
I Hurdalsplattformen står det at regjeringa vil «forbedre nattog-tilbudet». Dette er noe vi i Besteforeldrenes klimaaksjon setter stor pris på, understrekes det i brevet som i januar ble sendt statsråd Nygård – som en reaksjon på nyheten om at den danske regjering har tatt et initiativ for å få tilbake nattoget mellom Oslo og København. Norge må ikke nøle, men reagere raskt og positivt og gå i samarbeid med danskene for å få dette på plass, mente BKA. Se mer: «Nattoget til Køben»
Positivt svar fra statsråden
«Kjære Linda og øvrige medlemmer av Besteforeldrenes klimaaksjon», skriver Jon-Ivar Nygård i sitt svar – og viser til at regjeringa vurderer ulike måter å forbedre nattogtilbudet:
«For Norges del er nattogforbindelsen Oslo–København viktig for å knytte norske togpassasjerer til togtilbudet i Sentral-Europa og videre (…) Jernbanedirektoratet anser reisebehovet som utilstrekkelig til å forsvare et statlig vederlag (der) staten må subsidiere hver reise med et sted mellom 280 og 500 kr. (…) Jeg kan imidlertid forsikre dere om at vi vurderer mulighetene for nattog nøye og vi vil komme med nærmere avklaringer i Nasjonal transportplan 2025–2036.»
Statsråden kommenterer også BKAs engasjement når det gjelder planlagte innkjøp av nye togsett for hele det norske jernbanenettet. Han bekrefter at planene innebærer reduksjon i antallet soveplasser, men skriver: «I tiden fremover skal det imidlertid arbeides med en opsjonsutløsning til fjerntogkontraktene, med mulighet til å anskaffe nattog med høyere sovekapasitet eller tilby flere avganger per strekning og dag.»
Et retningsvalg for framtida
Pensjonert jernbaneplanlegger Svein Skartsæterhagen er positivt overraska, sier han. – Nygård lover vel ikke for mye, men at han viser politisk vilje til å gjøre noe med nattog-planene er selvsagt noe vi i BKA må gripe fatt i. For øvrig tviler jeg på tallene når det gjelder København-forbindelsen. Nattog er i skuddet over hele Europa, og jeg er nokså sikker på at dette ville bli en suksess.
BKA-leder Linda Parr sier Norge står foran et retningsvalg på samferdselssektoren. – Det er ikke bare vi besteforeldre som er fans av tog og nattog! Jernbanen har alle fordeler når det gjelder klima og miljø, og potensialet er stort dersom det legges til rette med flere avganger og raskere tog. Flere nattog med flere senger kan redusere flytrafikken både i Norge og Norden ellers. Vi oppfordrer regjeringa til å gå i dialog med Danmark når det gjelder nattoget til København. Husk at dette også kan ha en stor politisk symbolverdi.
Linda Parr legger til at Besteforeldrenes klimaaksjon jobber med planer for en egen markering for nattoget i april. – Vi setter pris på at våre synspunkter blir tatt så pass alvorlig av statsråden, og kan love at han skal få merke vårt engasjement også i fortsettelsen!
BKA påvirker inn til regjeringa. Godt jobba!
Lokalt gleder vi oss til stand om Nattog-kampanjen over hele landet 12./lørdag 13.april, med løpesedler, banner og slåbrok… Vi holder tanken varm med små innlegg i avisa, inspirert av gode heftet «Samferdsel for framtida».
Det er fra flere hold reist tvil om analysene og tallgrunnlaget for «subsidieringsbehovet» som Jernbanedirektoratet bruker i saken. Man regner bl.a. ikke inn at et slikt nattog også vil bli brukt av utenlandske turister som vil reise miljøvennlig til Norge. Det satses stort på nattog i alle land i Europa nå, og her er Norge dessverre er en «hvit flekk på kartet».
Norsk samferdsel er dessverre fastlåst i tankesett utgått på dato, nå når nattog-revitaliseringen feier over Europa. Etter at tyske DB solgte alle sine nattog til østeriske ÖBB, har de hatt enorm suksess med sin NightJet. Disse nattogene som forbinder europeiske storbyer mellom Hamburg til Italia er alltid fullbooket, til høye priser. Nå fornyes materiellet, både av av ÖBB og andre nattogoperatører.
Her på berget er flyrutene mellom Oslo og Stavanger, Bergen,Trondheim og København nær toppen av listen over Europas mest trafikkerte flyruter.
Samtidig, på møtesporene på Sørlandsbanen ligger det fortsatt skinner merket «Krupp Stahl 1942» – mao. ikke oppgradert siden det sist satt et regime med makta i Norge som satset langisktig («1000 Jahres Reich») på investeringer i infrastruktur. Det er bare trist og tragisk.
Hva skal til for at det sittende regimet i Norge skal løfte hodet, se seg om, ta til fornuft og uten mer «om og men» og «politiske signaler» bare anskaffer nattog tilsvarende nye NightJet mellom Oslo og Stavanger, Bergen, Trondheim og København?
Det behøver ikke være så mye vanskeligere enn å omprioritere trafikkaviklingen og legge inn en bestilling på disse nattog-settene : https://www.nightjet.com/en/komfortkategorien/nightjet-neue-generation
Siden investeringene nødvendigvis må taes i utlandet, kan de greit taes «under streken» i NTP/ statsbudsjettet, f.eks. ved sette opp et unotert selskap for infra-investeringer under oljefondet, som nok skal få svært god avkastning på en slik langsiktig investering.
Nye komfortable hvileseter på natt-avganger er vel og bra, men det blir for smått og utilstrekkelig for de store betalingsvillige kundegruppene som er klar til å sove seg behagelig fram på ferietur eller på jobb-oppdrag. Istedet for å konkurere med bedre alternativer til fly så bare hermer man etter Business Class-modellen i flufttransporten. Er ikke dette bare litt for bakstreversk, smålåtent og altfor lite framsynt?
Det snakkes mye om «klima-KRISE» men det mangler nødvendig handlekraft og evne til KRISE-håndtering.
Om jeg husker riktig så fikk vel Norwegian en del milliarder i støtte fra regjeringen under covidepidemien. – Riktignok under Solbergregjeringen. Men noe subsidier burde vel den nåværende regjering kunne bidra med til nattogforbindelsen Oslo- København.
Og apropos Eva Alberts kommentar: Danmark har utfordret Norge til å ta sin del av nødvendige investeringer, men våre samferdselsmyndigheter vet visstnok ikke hva de skal mene — ?