Torstein Fjeld fra BKA gikk rett på sak da han deltok i muntlig høring om statsbudsjettet for Stortingets transport- og kommunikasjonskomite 23. oktober: «Vi er på vei mot et klimahelvete. Sier António Guterres, FNs generalsekretær. Jeg spør: Gjør det inntrykk på oss? Fra oss er svaret ja, på vegne av våre barn og barnebarn.»
Takk for at Besteforeldrenes klimaaksjon fikk være med på høringen! Vår organisasjon har 7000 medlemmer.
Vi vil i denne høringen spesielt rette oppmerksomheten til Miljødirektoratets utredning om «Kraftbehovet til transport». Vi merker oss følgende;
- Nullutslippsscenariene for 2050 krever at behovet for fornybar kraft innenfor samferdsel vil øke fra dagens 2 Twh til 60 Twh i 2050. Dere hørte riktig og merk dere tallene!
- Videre at flytting av transport til mer energieffektive transportformer vil være en del av løsningen.
Jernbanen er som kjent meget energieffektiv og arealgjerrig sammenlignet med store motorveier. Jernbanen bruker bare 1/10 av flyets energibruk, 1/7 av traileres og mindre enn 1/3 av bilens.
Hvorfor fortsetter vi å prioritere bil og fly når vi ønsker å nå fornybarsamfunnet i 2050?
Vi må snarest fornye gamle ensporede jernbaner og bygge nye dobbeltsporede baner for høy fart. Vi må tenke langsiktig og utredningen av moderne baner må starte nå.
Sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen kom etter 20 års arbeid endelig inn i NTP i 2018. Men ble tatt ut igjen av NTP i 2022!
Det er noe bibelsk over dette: Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.
Kjære politikere, er det ikke på tide at vi bryter ut av de repeterende departementale rutinene som ikke klarer å gjøre annet enn å videreføre gammel politikk og gjøre denne bedre.
Vi må i stedet ta noen grep for framtida. Vi må fornye jernbanenettet og bygge Nord-Norgebanen.
Se også: Skriftlig høringsinnspill til statsbudsjettet 2025 fra BKAs samferdselsgruppe