– Dette er gode nyheter for alle oss som er glad i tog! – BKA-leder Linda Parr er begeistra når hun får vite at regjeringa er blitt enig med SV om å si ja til danskenes tilbud om et samarbeid for å få tilbake forbindelsen Oslo–København. Også Norske tog er glad og sier de vil gjøre sitt for at det blir en trafikkstart så raskt som mulig.
12. april i år hadde BKA markeringer flere steder i landet, og først og fremst på de store nattog-destinasjonene, – som her fra Bergen, der det var mange smil og mye moro. «Velg klimasmart, velg toget» var parolen, og målet var å få myndighetene til å satse på det miljøvennlige og hyggelige nattoget. Se flere bilder fra nattog-aksjonen
Klimasmart reisemåte
Det dreier seg om å snu en negativ trend. For 50 år siden hadde NSB 100 sovevogner og opp mot 10 nattog-relasjoner. I dag er dette redusert ned til bare 20 vogner og 4 relasjoner.
Det siste som ble borte var det populære nattoget til København, som Danmark høsten 2023 tok initiativ til å få tilbake. – Så langt har det vært en nølende og slik vi har opplevd det, til dels negativ respons fra den norske regjeringen. Desto mer gledelig er selvfølgelig det vi nå har fått vite, sier Linda Parr. Og vel å merke – det er også i pakt med det som faktisk står i Hurdalserklæringen: «Regjeringen vil forbedre nattog-tilbudet.»
– Enigheten nå kan BKA ta bittelitt av æren for, tenker jeg. Vi velger også å se på det som en begynnelse på noe nytt og bedre. Nattoget er en hyggelig og effektiv reisemåte, som miljøbevisste folk vil foretrekke. Et viktig poeng i denne sammenheng er at tilbudet kan forbedres uten store nye investeringer i jernbanens infrastruktur. Det skal bli spennende å se hvor raskt det etterlengtede København-toget kan komme tilbake på skinnene!
Endelig en gledelig nyhet!Rike Danmark har tilbudt fattige Norge nabohjelp for å få til bedre togforbindelse mellom København og Oslo.Kanskje bruker danskene pengene på tog på en annen måte enn her hjå oss. I 2016 var det 11 direktører i statsbaneledelsen i Norge.I 2024 har tallet på direktører økt til 49 og underdirektørene har det blitt 50 av.
Hurra🇳🇴 Dette gleder jeg meg til, for jeg er ofte i København. Slik det er nå, så er bussen det beste fremkomstmiddelet for oss som ikke vil bruke fly. Med tog må man bytte i Gøteborg, og det korresponderer ikke så godt med Københavntoget. Jeg gleder meg til nattoget. ☺️
Sitat fra innlegget: Et viktig poeng i denne sammenheng er at tilbudet kan forbedres uten store nye investeringer i jernbanens infrastruktur.
Dette er så viktig at jeg har begrunnet det nærmere i epost til Linda. Kortversjonen er at staten må gå foran i en kraftig reduksjon av forbruk – for det er rike lands forbruk som driver klimautviklingen mot katastrofe. Samfunnsøkonomiske tapsprosjekter i vei og jernbane er ideelle å starte med.
Flott nyhet, men nå må vi satse enda mer på å få tog i Nord-Norge! Vi er lei av å bli oversett.
HURRA, ENDELEG SKA’ DET SKJE (vonar vi)
FRÅ BERGEN TIL PARIS MED TOG
Elisabeth y r