Et moderne samfunn trenger moderne jernbaner. Likevel ser det ut til å gå mot en bølgedal for utbygging i Norge, – frykter Svein Skartsæterhagen. I en artikkel i Teknisk Ukeblad viser den tidligere jernbaneplanleggeren at det ser heller mørkt ut etter 2030, med investeringstørke og planleggingsstopp, hvis ikke kursen legges om.
Snart skal ny Nasjonal Transportplan (NTP 2025–2036) legges fram, og vi i BKA må gjøre det vi kan for å få politikerne til å prioritere klima- og miljøvennlig transport, sier Svein Skartsæterhagen. – Mange vil trolig være enig med oss i at jernbane er mer framtidsrettet enn motorveier og flyplassutvidelser.
– Vi har en rekke gode jernbaneprosjekter som burde bli realisert. Bergensbanen skriker etter modernisering og har et gryteklart prosjekt i hver ende (og nå vil det endelig skje noe i vest, ser det ut til). Deretter har vi alle de resterende delene av Inter City, Grenlandsbanen, Sandnes–Nærbø og ikke minst ny Oslo-tunnel, nå oftest kalt Rikstunnelen. Så burde man kommet i gang med planlegging av bedre forbindelser mot Stockholm og Gøteborg, Narvik–Tromsø, Gjøvik–Moelv, Grorud–Hakadal (indre del av Gjøvikbanen) og parseller på hovedbanen nord for Lillestrøm og Kongsvingerbanen. – Men dessverre, for det aller meste av dette ser det ut til at planleggingen har stoppet opp eller i hvert fall går svært sakte.
– Og hva kan være grunnen til dette, tenker du? I en tid der der snakkes så mye energieffektivitet, skulle man vel tro at nettopp jernbanen fikk større oppmerksomhet enn før, og at flere så mulighetene? Klimagassutslipp fra jernbanereising er nesten null!
– Nettopp. Og det er vanskelig å vite om planleggingsstoppen er initiert av Samferdselsdepartementet, om den skyldes at Bane NOR ikke ønsker flere utbyggingsprosjekter, eller om det er en kombinasjon av disse. Heldigvis ser vi at togoperatørene Vy og SJ tar klart til orde for at det trengs betydelig bygging av nye og bedre spor. Men når vi sammenlikner med vegsektorens øredøvende stalinorgel av investeringskrav og forslag, er det vanskelig å være optimist. Selv miljøbevegelsen virker for det meste lite offensiv. – Det vil skje flere bra ting fram til 2030, men deretter er det ikke mye å rope hurra for, så vidt jeg kan se.
Se Svein Skartsæterhagens artikkel i Teknisk Ukeblad: Det går mot en ny bølgedal i jernbaneutbyggingen
Godt at fagfolk som Skartsæterhagen ikke gir opp, men fortsetter sin kamp for en moderne og klimavennlig jernbane og mer fornuftig samferdselspolitikk.