Banen vil komme!

Hilde+stasjon 2
Jernbaneentusiast Hilde Sagland i Målselv har bygd en togperrong i hagen. Hun er ikke et øyeblikk i tvik: Nord-Norgebanen vil komme! Foto: Ola Solvang

– Jernbanedirektoratet synes å være i ferd med å eliminere seg selv, skriver jernbaneforkjemper Hilde Sagland i Nordnorsk debatt. Sammen med en annen profilert BKA-er i Troms, Synnøve de Bouvrie, hamrer hun løs på direktoratets KVU der konklusjonen går i feil retning. – Som om Nord-Norgebanen ikke var et lønnsomt prosjekt!

Sterkt mangelfull utredning

Reaksjonene har vært sterke i Nord-Norge den siste uka. Da Nordlandsbanen ble fullført til Bodø i 1962, lovte daværende regjering forlengelse videre nordover etter 10 år. Deretter har lite og ingenting skjedd. Men med de mange positive signaler og lovnader som har vært de siste åra, ikke mint i Hurdalserklæringa, er håpet tent på nytt. At Jernbanedirektoratet er konservativt og forsiktig, var som venta. Men at de skulle lage en utredning av en ny bane fra Fauske til Tromsø uten engang å vurdere en moderne dobbeltsporet høghastighetsbane – og dermed med et ytterst begrensa passasjergrunnlag, var likevel i meste laget, mener Hilde Sagland.
– Den som tror at dette vil ta motet fra jernbaneforkjemperne må likevel tro om igjen. Vardebrenningen for Nord-Norgebanen vil fortsette, lover hun i et innlegg i Nordlys/Nordnorsk debatt 7. september. – Avgjørelsen om å starte arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen har Stortinget allerede tatt. Hva slags bane det skal bli, er en annen sak. – Det må bare ikke bli den «fortidsbanen» som Jernbanedirektoratet beskriver, understreker hun.

Nord-Norgebanen trenger førstehjelp!

Dagen etter, 8. september, følger Synnøve des Bouvrie opp med en kronikk: Trodde noen at landsdelen ville ligge utslått på ryggen etter KVU-en for Nord-Norgebanen? – Det er ingen grunn til det! svarer hun. – Hva er det vi trenger? Second opinions fra innland og utland. Høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept for person- og godstog kan gi langt større positive virkninger for klima og miljø, nærings og samfunnsutvikling, og kan attpåtil bli innbringende.
– KVU-en er ikke noe banesår for Nord-Norgebanen. Vi vil ikke bare legge oss ned og stole på det som vi her får servert. Vi er vant til å kjempe – og vil kjempe videre. Som en førstehjelp, kan vi se på mulighetene som ligger der i Norsk Banes notat om Ti bod for moderne baner i Nord-Noreg. En slik bane er det verdt å kjempe for!


Synnøve des Bouvrie mener Nord-Norgebanen må bygges – fordi vi må tenke langsiktig. Her er hun sammen med datter og datterdatter. Foto: Lars Eidissen

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*