Frode Pedersen er bestefar til tre, journalist og klimaopptatt togentusiast. For en tid tilbake startet han nyhetsbloggen tog24.no, der han nylig kunne fortelle om dristige europeiske tanker for en storsatsing på moderne høyhastighetstog. Han skjønner ikke hva norske politikere venter på – hvis de mener alvor med en grønn kursendring?
Les om europeisk togsatsing her:
https://www.tog24.no/ny-studie-europa-skal-vinne-klimakampen-med-hoyhastighetstog
Men vi ble også interessert i mannen bak tog-bloggen. Hvem er han? Hvorfor er han gått i gang med dette prosjektet? Og hvorfor er han så glad i tog og jernbane?
– Tog24.no kom faktisk som en ide på en bestefarsreise til og fra Trondheim før jul i fjor. Jeg hadde nettopp avsluttet jobben som kommunikasjonssjef og redaktør i Redningsselskapet. Siden jeg er journalist og fotograf av yrke, med 40 års fartstid, ble jeg enig med meg selv om at toget er fremtidens fremkomstmiddel. Et seriøst nettsted som skriver nyheter om tog, – det kan bli et fint bidrag inn mot et grønnere og mer bærekraftig samfunn, tenkte jeg.
– Men jeg har aldri vært sånn nerdete ‘glad i’ eller interessert i tog, forteller Frode Pedersen. – Det var journalisten i meg som ønsket å drive med noe seriøst i pensjonisttilværelsen, nå når jeg kan styre min egen tid, og jobbe fra der jeg hele tiden befinner meg. Og jo mer jeg gravde meg ned og inn i stoffområdet, desto mer sikker ble jeg på at jeg hadde tatt et godt å riktig valg. Tog er fremtidens transportmiddel. Over 70 prosent av norsk jernbane er elektrifisert. Det er bra. Men det som enda bedre er at de virkelig store folkerike land som for eksempel India, har en gigantsatsing på en renere jernbane. De bestilte i vår 1200 elektriske lokomotiver som skal trekke gods rundt i et av verdens største jernbanenettverk. Da blir vi små! EU og Frankrike skal satse 1000 milliarder på å forbedre sitt by til by togtilbud. Det er motiverende!
– Ja, det er interessant å lese din ferske reportasje om hvordan Europa satser på å vinne klimakampen med høghastighetstog. Men i Norge skjer det ikke mye, som kjent. Selv bor jeg i Bergen, og banen over fjellet bruker like lang tid til Oslo som den gjorde for femti år siden. Hva er grunnen til dette, tror du?
– Ene og alene vilje. Eller rettere sagt mangel på vilje. I Norge har vi mesteparten av vårt fokus ett sted, og det er hva som skjer i olja og offshore. Kanskje noe forenkla, men jeg tror dette skygger for våre politikeres fantasi og evne til å se at det grønneste av alle kort på spillebordet er toget som transportmiddel, ikke minst for gods. De sier de bruker 40 prosent av samferdselsbudsjettet på tog. Ja vel, men når investeringene i én tunell beløper seg til nesten 40 milliarder, ja så flyr penga for å si det sånn. Og vil blir stående alt for mye på stedet hvil, enda klimasituasjonen tilsier at vi har jævlig dårlig tid. Å bygge ut infrastruktur tar tid. Og til deg i Bergen: Hadde de bygget sløyfa om Ringerike, slik de begynte å planlegge på femtitallet, og vedtok i 1992, men som har overlevd 11 samferdselsministere, så ville du ikke ha brukt sju timer som i dag. Alt ligger klart, det er bare å trykke på knappen som sier; bevilg!
– Det siste året er energi og energimangel blitt et sentralt tema i samfunnsdebatten. Tror du energieffektivitet kan være et stikkord for å få norske politikere til å tenke nytt om jernbanens betydning?
– Det må vi håpe på i hvert fall. Der alle andre transportsektorer starter jobben med en storstilt omstilling nå, for å spare energi og kutte utslipp, der har toget vært i over hundre år. Det meste er og har vært hyllevare veldig lenge. Jeg nevnte det grønne kortet på spill-bordet. Toget er en joker når det kommer til det grønne skiftet. Elektrisitet, hydrogen, bimodalt (hybrid), nesten alt finnes og er i drift allerede. Vi har en samferdselsminister som heller vil vente på elektriske fly. Vel og bra det, men da kan han få vente lenge, og jokeren sitter han altså med allerede, rett foran nesa. Politikerne våre må bare være litt mer modige, tørre å heve innsatsen for å høste når vi skal overlevere til våre barnebarns barn.
Jeg støtter innlegget. Bergensbanen – og Dovrebanen trenger å opprustes. Nord-Norge trenger å få etablert flere jernbanestrekninger slik at vi kan kobles til Narvik/Ofotbanen – Sverige og til Nord-Nordnorgesbanen Bodø/Fauske. Det er svært bedrøvelig at disse banestrekningene ikke er aktuelle saker i årets valg.