– Jeg tror på dialog og er veldig fornøyd med møtet, sier Torstein Fjeld, som i dag har hatt en halvtimes samtale med statssekretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet. Det kom i stand etter at han skrev og ba om et slikt møte på vegne av BKAs nye samferdselsgruppe, – som arbeider for å fremme jernbanens muligheter i vårt land.
Miljø og klima glemt?
Etter en kort presentasjon av Besteforeldreaksjonen og meg selv og litt small-talk ved starten av møtet, tok jeg innledningsvis opp at jeg hadde registrert at departementet så sent som i går sendte ut en pressemelding om at ny Nasjonal Transportplan (NTP) vil bli forsert og utarbeidet tidligere enn opprinnelig planlagt. Pressemeldingen understreker viktigheten av å kartlegge framtidige behov, foreta prioriteringer og bidra til kostnadsbesparelser.
Jeg nevnte at den to siders lange pressemeldingen ikke hadde et eneste ord om natur, miljø eller klima. Hvorpå statssekretæren følte behov for å si at disse tingene var viktig i en NTP, men at det bare var utelatt i pressemeldingen …
Moderne jernbane er svaret
Vasara hadde tatt med seg to medarbeidere, som begge hadde miljø/klima som fagfelt. Det bidro til et bra møte i en hyggelig atmosfære, der jeg så tydelig jeg kunne la vekt på to hovedsaker: 1) alvoret i FNs henstillinger om å følge opp natur-, miljø- og klimamål, og 2) viktigheten av å redusere miljøskadelig bil- og flytrafikk samt bygging av overdimensjonerte motorveier.
Det må tas et krafttak når det gjelder jernbanen i Norge, ved å:
- styrke vedlikehold og ta igjen etterslep og bedre driftsopplegg på dagens jernbaner
- satse tungt på høyhastighets flerbruksbaner, og at utredninger av disse må starte umiddelbart for at slike baner kan åpnes fra 2030
Ved avslutningen av møtet overleverte jeg til statssekretæren et tre siders notat på vegne av BKAs samferdselsgruppe. Energibruk gir et riktigere bilde av miljø- og klimasituasjonen enn utslipp («fra eksosrøret»). Og når vi nå så tydelig ser at energi er et knapphetsgode, er vårt syn at moderne jernbaner er det beste svaret som kan gis!
Statssekretær Vasara spurte om vi hadde god kontakt med Stortinget, – for det er, som han sa, Stortinget som trekker opp de store og viktige linjene for samferdselspolitikken, ikke departementet. En viktig påminning, selvfølgelig, – som jeg var glad for å kunne svare bekreftende på.
Jeg var aktiv i BU i Gamle Oslo, satt der for AP fra 1991 til 2015. Vi undret oss over hvorfor tog ble parkert midt i de mest sentrale delene av byen vår, burde togene pendle gjennom der befolkningsteethten var størst? Slik de bygget om jernbanen i overalt i Europa, bl de 3 største byene i Sverige?
Vi hadde noen forstemmende erfaringer med å møte topp byråkratene i JBV. Uavhngige ekspertise, og fagfolk lenger ned støttet ideene «… det er slik de bygger om jernbanene i verden nå». Flere fikk ganger fikk vi statsråder til å kreve utredning, og stortingsrepresentanter til å stille spørsmål, hver gang satte ledelsen i JBV foten ned.
Jeg mener: Vi må få statsråden til å invitere internasjonal ekspertise til å komme med alternative forslag til hvordan jernbane kan bygges ut, lokalt i Oslo, I Norge, og mot Europa. SÅ kan Stortinget vurdere alternativer fremmet av andre enn JBV/Bane Nor.
Høyhastighetsbane er bygget/ under bygging gjennom Sverige, Danmark og Nordtyskland. på 30 år har vi klart å bygge høyhastighet nesten til Moss.