Fornebubanen – den planlagte T-banen mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum – står nå i fare, fordi den blir mye dyrere enn tidligere antatt. – Men da gjelder det å tenke nytt og alternativt! sier pensjonert jernbaneplanlegger Svein Skartsæterhagen. I Dagens Næringsliv foreslår han en videreført bane for lokaltoget. Så enkelt!
Et viktig alternativ utelates
Svein Skartsæterhagen
Ruter har nylig laget en oppsummering av de ulike alternativene for banebetjening av Fornebu. Her omtales bybane, metro, semimetro, superbuss, automatbane.
Et viktig og realistisk alternativ er imidlertid utelatt: jernbane! Etterfølgende figur viser hvor lite ny bane som trengs ved tilkobling til jernbanen like vest for Lysaker:
Jernbane blir billigere å bygge
Siden T-banen må bygges helt fra Majorstua, skal det bygges litt over 8 km ny bane. Men ved isteden å bygge en ny lokaltogstrekning fra Stabekk-området til Fornebu trengs det bare ca. 3 km jernbane for å betjene de tre planlagte stasjonene på Fornebubanen.
Jernbaner er ofte litt dyrere pr. meter enn T-bane. Men når strekningen som skal bygges er så mye kortere, vil totalsummen likevel bli betydelig lavere for jernbanealternativet.
Les hele innlegget til Svein Skartsæterhagen i Dagens Næringsliv: Tog bedre og billigere alternativ
Det virker som innlegget ignorerer forbindelsen Fornebu- Majorstuen.
Idag er det svært upraktisk å reise fra Stabekk eller Lysaker til Majorstuen. Man må bytte til buss på Skøyen
Innlegget ignorerer ikke forbindelsen Fornebu-Majorstuen, selv om den ikke omtales direkte.
Siden Oslo S og Nationaltheatret er de to største knutepunktene i Oslo, og jernbane bringer passasjerene raskest dit, vil flest passasjerer få kortest reisetid ved dette alternativet. Det vil selvfølgelig være noen som får lengre reisetid ved dette alternativet, men det vil være et klart mindretall.
(For øvrig vil en reise fra Stabekk eller Lysaker til Majorstuen gå raskest ved å bytte fra tog til T-bane på Nationaltheatret. Lysaker-Majorstuen tar 17 minutter ifølge EnTur – noe som neppe kan sies å være svært upraktisk.)