Hele seks av ti elsyklister lar bilen stå og bruker heller sykkel. Det viser en ny undersøkelse fra Norsk elbilforening. Elsykkel kan bli en viktig del av løsningen på trafikkkork-problemer og fulle busser – hvis myndighetene tar signalet og legger bedre til rette med gode sammenhengende sykkelveier og større trygghet for flere.
– Vi er endringsvillige
Elsykkelrapporten ble lagt fram på et arrangement i Oslo i går, der generalsekretær i BKA, Andrew Kroglund var til stede. – Det er flott at Elbilforeningen er den som kjører frem denne type rapport, sier han. – Det viser at de virkelig er opptatt av en total elektrifisering av samfunnet.
– Det sensasjonelle med rapporten er at den viser hvordan elsykkelen tar andeler både fra kollektivtrafikken, men ikke minst fra personbil-trafikken. Det viser at vi som nasjon er endringsvillige, bare det legges til rette for det. Og det gjør det bare delvis i dag. Rapporten peker på at det må satses vesentlig sterkere på gode sykkelveier, gode service-avtaler med forhandlere, brøyting om vinteren, og bedre parkeringsmuligheter.
– Jeg merket meg ellers at en av elsykkel-forhandlerne som var med på lanseringen, var svært kritisk til manglende prioritering fra politiets side av sykkeltyverier. Det dreier seg ikke bare om verdi for den enkelte, men et viktig samfunnsgode at vi kan ha større trygghet for denne typen eiendom.
Hovedfunn i rapporten
Elsykkel er et effektivt transportmiddel og konkurrerer med bil og buss fordi elsykkelen sparer tid og er et fleksibelt transportmiddel. Hele åtte av ti elsyklister sier de bruker bilen mindre etter at de kjøpte elsykler.
Elbilforeningens tall viser at elsykkelen allerede er med på å få redusere biltrafikken. Likevel tror Elbilforeningen at det er et stort framtidig potensial for økt bruk av elsykkel og mindre bruk av bil, og at elsykkel har stor betydning for å få ned biltrafikken i byene i årene som kommer.
For mange er det ikke aktuelt å bytte elsykkel med tradisjonell sykkel. Seks av ti sier nemlig at de ville valgt bil om de ikke kunne bruke elsykkel.
– Det fins nå elsykler i så mange varianter og av så god kvalitet at folk ser på den som et godt alternativ til bil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. – Stadig bedre kvalitet på elsyklene har bidratt til at fordommene mot elsykkel er i ferd med å bli borte.
56 prosent av elsyklistene oppgir at de hovedsakelig brukte bil til arbeidet før de kjøpte elsykkel. 28 prosent oppgir at de brukte mest kollektivtrafikk før de kjøpte elsykkel.
Dersom man først investerer i en elsykkel, så bruker man den. 88 prosent av elsyklistene sykler mer enn de gjorde før de kjøpte elsykkel. Årlig selges om lag 70 000 – 80 000 elsykler i Norge. Over 1500 elsyklister har svart på undersøkelsen.