En ny studie viser at snø i veikanten kan inneholde så mye mikroplast at den ikke bør dumpes i naturen. Fra før vet vi at biltrafikk er den største kilde til mikroplast-forurensing. Det er et raskt økende globalt miljøproblem. Det meste ender i havene og går inn i næringskjedene – eller det legger seg på is og snø og bidrar til global oppvarming.
Et stort miljøproblem
I diskusjonen om miljø, klima og transport legges ofte overforenkla premisser til grunn. Det eneste som teller er reduserte CO2-utslipp; dermed kan elbilene være med å legitimere satsingen på motorveier for 110-120 km/t over hele landet. Naturødeleggelsene er mange steder enorme, og det samme er også utslippene, – ikke så mye av klimagasser, men av millioner ørsmå plastfragmenter som rives løs fra dekkene på en voksende armada av raske biler. Jo høyere fart og jo tyngre biler, desto mer slites dekkene – og desto mer mikroplast spres i naturen, der den kan ha konsekvenser for dyr og planter på cellenivå, og der det i praksis er umulig å bli kvitt den.
Varmer opp isen
Slitasjen fra alle verdens bildekk fører til at det årlig slippes ut 200.000 tonn mikroplast, ifølge en internasjonal studie der også norske forskere deltok, offentliggjort i Nature 2020. Mest mikroplast fra veitrafikk kommer fra USA, Nord-Europa og urbane områder i Sørøst-Asia. Fra den norske bilparken dreier det som om nær 6000 tonn.
Globalt ender 140.000 tonn av denne mikroplasten årlig opp i havet. 50.000 tonn daler ned på avsidesliggende områder dekket av snø og is. Dermed blir ikke sollyset reflektert tilbake i verdensrommet i samme grad. Det blir en oppvarmende effekt som framskynder smelting av snø og is, og som dermed har en stor påvirkning på klima.
Elbiler forsterker problemet
Mange bileiere har erfart at den nye elbilen sliter dekk fortere enn den gamle fossilbilen gjorde. Dekkprodusenten Goodyear har forsket på temaet, og funnet at elbiler sliter inntil 30 prosent raskere på dekkene. Også Pirelli har kommet frem til samme konklusjon – og samme tall. De viktigste årsakene er elbilenes høye vekt, på grunn av batteripakken, og at elmotorene gir raskere aksellerasjon og leverer et høyt moment helt fra start.
Alt tyder på at en elbil miljømessig er langt bedre enn en bensin- eller dieselbil. Men problemfri er den slett ikke, og moderne veier med høyere fart vil generelt forsterke problemet med utslipp av mikroplast. Også på dette punktet er skinnegående trafikk det overlegent beste alternativ: stål mot stål gir minimal slitasje og veldig få skadelige utslipp.
Dette problemet forsterkes av at det for elbil-eiere i byene er fristende å velge bilen i stedet for offentlig transport. Det spares både tid og penger ved å sette seg i bilen, kjøre til sentrum uten bompengeavgift og med gratis parkering. Mange elbileiere henter til og med barna og ungdommene sine i sentrum, slik at de slipper å bruke penger til bussen hjem. Dermed øker bilkøene og dermed mer avsliping av mikroplast fra dekkene, OG øket CO2-utslipp fra de fossildrevne bilene som også blir stående i bilkø. Det er god politikk at el-bilbruk har økonomiske fordeler, MEN jeg er sikker på at billigere (eller gratis?) offentlig transport ville hjelpe en del på problemet.
Rettelse fra min forrige kommentar: i byen min Bergen er det innført en liten bompengeavgift for el- biler. Men likevel svarer det seg mye økonomisk å velge elbilen fremfor bussen.