I Bergen går den årelange bybane-striden mot en avgjørelse. Frontene er steile og følelsene sterke, og Besteforeldrene har til nå ligget lavt i saken. – Men nå går det ikke lenger, sier lokallagsleder Janet Wiberg. – Byen skriker på fornuftige kollektiv-løsninger. Sammen med andre bymiljøengasjerte vil vi ha handling, og ikke flere utsettelser!
Bakgrunnen
Trikken i Bergen ble nedlagt i 1965. En moderne bybane ble foreslått, og forkastet, få år senere. Men mot slutten av 1980-årene var bergenstrafikken preget av økende forslummings- og forurensingsproblemer. Da ble ideen relansert, og bystyret vedtok i 2000 å bygge bybane. Linje 1 til Nesttun ble åpnet i 2010, og ble raskt en suksess. En meningsmåling fra 2014 viste at 77 % mente Bybanen burde utvides til flere bydeler. Linje 2 til Haukeland og videre til Fyllingsdalen er snart fullført. Mens linje 3 mot Åsane i nord står i fare for å ikke bli realisert – pga strid om trasévalg. Mens Ap, MDG, KrF, V og SV vil bygge dagløsning foran Bryggen, vil H, Sp og Rødt legge banen i tunnel. FrP og FNB (anti bompenge-parti med stor oppslutning i 2019) støtter tunnel-alternativet – i håp om at det skal stoppe hele utbyggingen.
Den 24. november skal bystyret ta endelig stilling til alternativene. Styret i BKA Bergen og omland har sendt dette brevet til medlemmene:
JA TIL BYBANE!
Kjære medlem,
Snart blir det bestemt om Bybanen mot Åsane skal gå gjennom tunnel eller over Bryggen. Det har vært en opprivende strid, der mange synes å ha glemt formålet med Bybanen: Å gi byen en moderne, lett tilgjengelig, plassbesparende og energieffektiv ryggrad i kollektivtransporten. Etter hauger med faglige utredninger som viser at bane i dagen er den beste løsning, fortsetter et lite flertall i bystyret å trenere saken. Et sterkt innslag i dette er politikere fra FrP og FNB som ønsker å fortsette med den folkehelseskadelige og arealslukende bilbyen.
Dette må det bli slutt på. Politikere må vise respekt for utredninger de selv har bedt om. Alle har rett og plikt til å tenke nytt og oppdatere standpunktene sine. Som fylkeskonservatoren, som har snudd i saken, og nå konkluderer at Bybanen langs Bryggen er tryggest for verdensarvstatusen. Det vil ikke ødelegge, men kan tvert om heve Bryggen ut av forslummingen biltrafikken har påført området.
Sammen med aksjonsgruppa Bergens Mødre, vil vi i Besteforeldrenes klimaaksjon ha en punktdemonstrasjon før bystyremøtet 24. november. Kravet er «Ja til bybane NÅ». Politikerne må prioritere det som er best for byens befolkning, miljø og livskvalitet. Bybanens linje 1 har vært en stor suksess. Det samme vil linje 2 til Fyllingsdalen bli. Folk i Sandviken og nordover skal ikke være nødt til å vente på en god kollektivløsning og en oppgradering av sitt nærmiljø, – bare fordi en del politikere fortsetter å insistere på en løsning som har så store merkostnader at staten høyst sannsynlig ikke vil bidra til finansieringen.
Resultatet kan bli at Bybanen til Åsane aldri kommer, og med det heller ikke forlengelse av Fløyfjellstunnelen. Når det gjelder Bryggen vil det fortsette som nå med 10 000 biler i døgnet – i overskuelig framtid, i stedet for 200 stillegående, energismarte og utslippsfrie bybanevogner.
Bystyremøtet 24. november avholdes på Clarion Bergen Hotel, Rosenkrantzgaten 8, – like ved Bryggen. Styret i lokallaget ber alle medlemmer som kan, om å stille opp i demonstrasjonen foran hovedinngangen på hotellet kl 11.30–1200. De av dere som ikke har røde aksjonshatter, kan få utdelt når dere kommer.
Hilsen Janet Wiberg, lokallagsleder
Sandsli – Bergen sentrum, rask transport, en drøm og avslapping – leser bok, snakker hyggelig med andre uten tanker for møtende trafikk og konsentrasjon om trafikken.
Nå flyttet til Fyllingen, og savner transportmiddelet til teater, kino, restaurant, venner i sentrum…
Men snart, snart, om ikke lenge kommer banen også fra Fyllingen.
ALT HAR VÆRT EN GLEDE…. 🙂
Om eg får oppleve Bybanen til Åsane…? Ha’kkje peiling, men om den nå blir vedtatt og byggingen kan begynne, sååå kanskje.
Men eg er glad eg ikkje bor i Åsane sett ift BYBANENS fortreffelighet.
Når det gjelder argumentet om å redde Bryggen sin status som Verdensarv: hvis vi ikke får enda mer fart i innstatsen med å redde redde vårt miljø og vår klode, vil hele Bryggen havne under hav- overflaten eller ødelegges i en orkan eller annet ekstremvær. Hva er da nytten av verdensarv- statusen? Derfor kan vi ikke vente i 10 år til. Og hva med alle folkene som bor i Skuteviken og Sandviken? De trenger også en bybane. Derfor: banen må bygges NÅ, over Bryggen