– Presset må øke!

  • EMNER:
  • PUBLISERT:
    lørdag 30. okt 2021
  • AV:
    Redaksjonen
ny flyer jpg insta 2
En gruppe fra Besteforeldrenes klimaaksjon reiser til Glasgow og vil ha med seg en egen løpeseddel. Les mer om den og finn facebook- og instagramversjoner her: https://www.besteforeldreaksjonen.no/2021/10/glasgow-neste/

Det viktigste klimamøtet siden Paris 2015 venter. – «Glasgow må lykkes, for de unges skyld» heter det på en løpeseddel fra Besteforeldrene i Oslo. BKA har også produsert en flyer med engelsk tekst. – Presset fra grasrota skal merkes! sier generalsekretær Andrew Kroglund, som oppfordrer til lokale markeringer i løpet av de to ukene toppmøtet varer.

Besteforeldrene i Oslo har daglige markeringer med utdeling av løpeseddel kommende uke.


På COP26 skal landene komme med sine oppdaterte mål for utslippskutt. Det blir av mange sett på som siste mulighet verden har til å begrense den global oppvarming til 1,5 grader. Tidligere FN-direktør Svein Tveitdal har fulgt mange av de foregående 25 møtene, og skal sammen med generalsekretæren og styrelederen i BKA være til stede i Glasgow under forhandlingene. Det er helt klart at presset fra sivilsamfunnet betyr mye, sier han. – Det hadde mye å si for det økte ambisjonsnivået vi fikk med Parisavtalen i 2015. Deretter har vi fått hele den globale ungdomsbevegelsen, som selvfølgelig gjør et veldig inntrykk på alle.

En bremsekloss på alle klimamøtene er de oljeproduserende land. De kan ha en lav mediaprofil, men er desto mer til stede i forhandlingsrommene, der de flere ganger har lyktes i å stoppe vedtak som er for skarpe mot deres interesser. BKAs engelskspråklige løpeseddel fokuserer på Norges janusansikt – som en aktør som vil være i fremste rekke blant de progressive landene, men også beskytter oljevirksomheten vår så godt vi kan.

– Det er en uholdbar posisjon i det lange løp, sier Kroglund. – Dessverre er det lite som tyder på endringer på kort sikt eller i Glasgow. Men regjeringa er på defensiven på dette området – samtidig som de nå levere på andre områder. En ny runde med sviktende politikk i forhold til klimaambisjonene vil være en komplett skandale. Det tror jeg alle er klar over, ikke minst klimaministeren. Så det er bare å legge skuldra til og presse på så godt vi kan!

– Og glem ikke at presset øker når vi blir flere. Det er mange der ute som støtter vår sak. Huk tak i dem, på gata, blant kjenninger, i nabolaget, på kjøpesenteret, på søndagsturen. Det koster bare 150 kroner å bli støttemedlem, i en voksende bevegelse for en tryggere framtid for barna våre. Dette kan vi ikke bare overlate til politikerne!

Spre klimavett,
del denne saken!

3 kommentarer

  1. Turid Sigmond | 01.11.2021

    Jeg vet ikke hva som er best når det gjelder norsk oljepolitikk.
    – Det er ikke nødvendig å bygge veier for større hastigheter enn 100 km/time. Det bør brukes mer pengar på å forbedre andre deler av veinettet der bilbruk er nødvendig.
    – Det bør satses mer på tog. Det må bli lettere å kjøpe togbilett når en reiser med flere togselskaper.
    – Man bør unngå lange feriereiser med fly

  2. Anders Ekeland | 01.11.2021

    Disse klimamålene er altfor generelle – det er riktige målsettinger, men ikke krav som kan gjøre vei i vellinga slik 1,5 graders grensen gjorde. BKA burde kreve:

    – At bruk av svindelkvoter (offsets) forbys, det vil avsløre hvor falsk «net zero» er.

    – Det blir ikke noen fart i klimafinansieringen til fattige land før en skattlegger fossilt brensil i internasjonal transport. Start med 10 USD og øk med 10 USD hvert år! Det blir mye penger og store utslippskutt – og vil sette fart utbygging av tog for fly på landjorda, hh-nattog – og få skipene til hovedsakelig å seile igjen – og en kraftig reduksjon i omfanget av int. transport – et udelt gode. Med en jamt stigende karbonavgift på internasjonal flytransport lønner det seg ikke å fly fisk til Kina for filetering!

    – Alle land må innføre en karbonavgift – helst med omfordeling. Bare når karbon/bensin prisen stiger begynner ting å skje fordi det lønner seg å gjøre grønne valg.

    – Når flere land innfører karbonavgift får vi – som EU planlegger i forbindelse med Fit for 55, karbonvernetoll i EU/EØS området – og dermed tvinger EU/EØS andre land til å innføre karbonprising – og når karbon blir dyrt i alle land – da begynner ting å skje.

    – så må en gjøre mye annet, men forbrenning av fossilt brensel er 80% av problemet, så konkrete krav må formuleres som får «has» på bruken av fossilt brensel.

  3. Randi L Strand | 02.11.2021

    EU satser også mye på Bioenergi og utnytte Drøvtyggernes Metan. Flere land i Afrika bare samler de den oppe ved taket der de har husdyra sine. Da må det finnes rikelig i norske fjøs. I forrige uke møtte jeg motstanderne på debatten «Den siste oljen» Det var FB grupper som var redd for Økonomisk kaos og hvilke alternativ hadde vi til å finansiere Velferdsstaten vår med. Jeg har også blitt kjefta på og hørt folk ikke orket høre mer om KLIMA. En må ta dem på alvor, for de hadde gode argument. Det er skremmende hvilken motstand klimasaken har fått på kort tid fra Oljebrølet hadde fått 267.000,- FB medlemmer og Bygdebrølet også har vokst veldig. Det må vi ta innover oss. Det handler om jobbene og inntekta til ikke bare 24.000 Equinor-ansatte i Norge, men tenk på alle de som indirekte blir berørt utover hele vårt land. Det er lettere å vinne fram om man gir dem et alternativ der de selv er med på. Ingen ønsker vel at de begynner stemme på Klimafornektende partier så får de makt også politisk. Iallfall som et mellomsteg inntil Hydrogen/teknologien er moden. Det er blitt en Konfliktlinje By mot Land og mann mot mann i stedet for en Klimadugnad med By og Land hand i hand. Alt fokuset på Landbruket som en Klimaversting gjør at våre matprodusenter gir opp livsverket sitt. Da blir vi nødt til importere all mat, og det igjen øker etterspørselen av fossil olje. Bondens mat er rein og kortreist, men hva om gjødsla og Metanet fra Husdyrs er den fornybare energikilden som kan erstatte all den fossile energien ved å gi nye jobber til Oljenæringa vår. Hvis de omformer den i Biobrenselsanlegg til Biodiesel eller bare Biogass kan de lettere brukes på gamle Kjøretøy både busser, biler og moped er verre om de bruker fossil. Tenk også på produksjon av alle EL-biler og transporten av disse; Da blir de kanskje ikke like miljøvennlige.

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*