Besteforeldrenes klimaaksjon har sammen med Extinction Rebellion, Greenpeace og Natur og Ungdom utropt Equinor til årets grønnvasker. «Bærekraft er selve kjernen i alt vi gjør», skal vi tro reklamekampanjene fra selskapet. Men fornybar energi vil om fem år utgjøre mindre enn fem prosent av virksomheten. Grønn utapå, svart inni!
Fra begrunnelsen:
Gode grønnvaskere markerer seg med markedsføring. Samtidig som Equinor pumper ut 755 550 000 fat oljeekvivalenter i året, pumper de ut markedsføringskampanjer i storskala!
Forskningen viser at det er funnet syv ganger mer fossilt brensel enn hva verden tåler at vi utslipper før 1.5C-målet er nådd. Equinor vektlegger heller at “verden vil trenge norsk olje i uoverskuelig fremtid”.
For Equinor har makten til å vri debatten inn i deres bilde, og elegant glemme at vi allerede har funnet for mye. Genial grønnvasking!
Se mer i magasinet Harvest: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/statens-storste-gronnvasker