Stortinget vil doble sykkeltrafikken i byer og tettsteder. Da må flere ta tohjulingene i bruk til hverdagstransport. – Sykler i ulike varianter har stort potensial som transportmiddel i hverdagen, til alle behov. Det sa Knut Iversen Foseide på markeringa av Verdens Miljødag i Molde sist lørdag, forteller Romsdals Budstikke i en stor reportasje om «Molde som stykkelby». Aktivister fra partier, miljøorganisasjoner og Besteforeldrenes klimaaksjon syklet fram og tilbake i Storgata med plakater med klimabudskap, før de syklet til Honnørbrygga – og tre av dem hoppa i havet med reint hav og reine fjorder som budskap.
Tenke globalt, handle lokalt
Molde er i rangeringer fra Syklistenes Landsforbund kommet ut blant de dårligste byene i landet når det gjelder å legge til rette for sykling, så vidt foran nabobyen Ålesund som er på absolutt jumboplass. Aksjonen på Verdens Miljødag var ment som en påminning om at det er på tide å gjøre noe, og et lokalt bidrag til Stortingets erklærte mål i Nasjonal transportplan:
■ Det skal bli attraktivt å sykle for alle.
■ Sykkeltrafikk i Norge skal utgjøre minst 8 prosent av alle reiser.
■ I byer og tettsteder skal sykkeltrafikken dobles.
■ 80 av 100 barn og unge skal sykle eller gå til skolen.
Det hjelper lite med internasjonale klimaavtaler, hvis det ikke skjer en forandring i prioriteringene som gjøres lokalt, mente aksjonistene. I Molde ble sykkel brukt i bare tre prosent av reisene som ble rapportert i reisevaneundersøkelsen 2014. Snitt i Norge er 5 prosent. I Trondheim skjer 9 prosent av reisene på sykkel. I Nederland skjer 30 prosent av alle reiser med sykkel, i Danmark 20 prosent, og i Tyskland 12 prosent, og i Sverige og Sveits 10 prosent.
sykler er nice flott artikkel 🙂 leser ganske lite i grunn