Framtiden i våre hender (FIVH) ber den nye regjeringen ta initiativer til en mer miljø- og klimavennlig transportpolitikk. Transportsektoren står i dag for nærmere en tredel av de norske CO2-utslippene. Norge ligger på topp i vei- og flytrafikk, og på bunn i kollektivtrafikk og sykkelbruk. Det hjelper lite at det enkelte kjøretøy bruker mindre drivstoff, så lenge volumet i veitrafikken øker desto mer. Nasjonal transportplan har ambisiøse mål for utslippskutt, men få konkrete tiltak. Det vil FIVH hjelpe myndighetene med, og lister opp 10 punkter for å få fart på omleggingen mot et lavutslippssamfunn.
Framtiden i våre henders anbefalinger til en ny regjering
-
En ny regjering må innføre virkemidler for å redusere veksten i transporten. Først da vil tiltak for å flytte passasjerer og gods fra mer til mindre forurensende transportmiddel, og forbedringer av effekten til de enkelte transportmidlene, slå ut i faktiske utslippskutt.
-
Engangsavgiften må fortsatt differensieres for å sikre at kjøp og bruk av klimabiler alltid skal være billigere enn det fossile alternativet. Det gjennomsnittlige nivået for andre enn helelektriske biler bør heves.
-
Det må gjennomføres et nasjonalt krafttak for kollektivtrafikken, både i de store byene og i distriktene.
-
Det må bygges sammenhengende sykkelveinett i de store byene.
-
Vri samferdselsmidlene fra store veiutbygginger til jernbane og annen kollektivtransport.
-
Hindre ytterligere vekst i kapasiteten til de store flyplassene og oppheve Avinors bonusordning overfor flyselskap som oppnår trafikkvekst.
-
Arbeide for konkrete løsninger for supplerende finansiering av jernbaneutbygging, som bompenger fra vei til jernbane og klimaavgifter på flytrafikken.
-
Gjennomføre konkrete tiltak som bedrer driftsstabiliteten for jernbanen både kort og lang sikt.
-
Utarbeide en plan for konkurransedyktig person- og godstrafikk på jernbanen mellom landsdelene og til Sverige/kontinentet samt gjennomføre korridorvise utredninger i tråd med denne.
-
Presentere en forpliktende framdriftsplan for utbygging av intercity-strekningene (inkludert ny tunnel gjennom Oslo), som første etappe av nye høyhastighetsbaner for person- og godstrafikk mellom landsdelene og til Sverige/kontinentet.